Er werd een nieuw project gekozen. TUTA TUTA!


Deze week was het tijd om te stemmen voor een nieuw project.
Elke keer opnieuw is het een spannende beslissing. 
Met slechts een paar stemmen verschil zullen we leren over de brandweer.
Het schoenenproject gaat even in de frigo. :-)



Maandag en dinsdag waren nog twee sprokkeldagen en woensdag begonnen we aan ons project.

BEELDKNAP:
We versierden heel wat dozen voor ons ontbijt. (Kreeg iedereen een briefje?)
De kleuters deden goed hun best!






We maakten van een eierdoos een brandweerwagen.



Vuur maken door te stempelen met en vork




Achteraf konden we een brandweerman inkleuren en erop kleven




We knutselden een hele grote brandweerwagen om mee te spelen in de klas.




Nog meer brandweerwagens!








SAMENKNAP:

We speelden samen het spel mikado



We speelden een coöperatief spel tegen de raaf!
Wij waren de winnaars natuurlijk. ;-)




Hoe kunnen we de leeuw bij de olifant krijgen? 
Aha we bouwen een brug! 


Welke brandweerman kan als eerste het brandend huis blussen? 


TAALKNAP:
We bootsten de geluiden na die op ons kaartje stonden. Worden we bij van dit geluid of vinden we het eerder vervelend? 



Schaduwlotto



We keken naar de opdrachtkaarten en oefenden plaatsbegrippen; wie staat voor de giraf? Wie staat achter de olifant? 



Samen geluidenmemory spelen.
Welke twee geluiden zijn hetzelfde? 


 Aan de onderkant van de doosjes konden ze kijken of het juist was. 
Zo te zien zitten er een paar spiekpieten in de klas.😂


We hebben een nieuw project dus dat wil zeggen nieuwe boeken voor in onze boekenhoek



Welk materiaal is er nodig in de brandweerwagen? 
We gingen op zoek... 





BEWEEGKNAP:
Met stokjes grepen we watjes om in ons bakje te leggen.





We konden een tekening maken op onze tekentablet




Rune, wij gaan jouw eens tekenen maar je mag niet spieken hé...


Ziezo, klaar! 


Met een magneetstok en magneetballetjes probeerden we de weg tussen de blokjes af te leggen. 





Met plasticine rolden we een brandweerslang


We vulden de brandweerman en de vlam op met magneetschijfjes, daarna konden we met een magneetstick alles opvegen 



Ohnee! Er is BRAND!!! 
Hoe kunnen we de brandweer helpen? 
We tekenen een ladder :) 


REKENKNAP:
Volle potjes, lege potjes,...






 
We telden vingers, dobbelstenen, streepjes, eitjes,... en verbonden ze met haakjes of hingen haakjes aan de kaartjes samen met Romanie.

Braaand braaand!
We sorteerden de mannetjes bij het juiste huisje.


Puzzeltje maken



Muziekkring;
Tijdens de muziekkring moesten we luisteren naar 4 verschillende instrumenten.
Welk instrument speelde Romanie onder de tafel? We maakten het een beetje moeilijker en probeerden ook meerde geluiden na elkaar te raden. 



Of we konden experimenteren met ritmestokken. 
Hoe kunnen we die gebruiken? Op welke manieren kunnen we die gebruiken? We zochten het allemaal uit. 


 Maandag mocht het derde kleuter eens piepen in het eerste leerjaar. De zonnebloemen mochten voor even terug naar de kleuterklas en dat vonden ze heel leuk!








Tijd voor een bewegingsmomentje! 









Wat een zonnige dag was het dinsdag!
We genoten van een buitenactiviteit en gingen op zoek naar verschillende dingen uit de natuur. Amaaaaai een tafeltje vol! Blaadjes, takjes, steentjes, ... we konden tijdens de speeltijd niet stoppen met zoeken. 🙈














Woensdag kwamen Carmen en Mimi opnieuw spelletjes spelen 





Of konden we puzzelen 





Donderdag hadden we een nieuwe "vraag van vandaag"

De vraag van vandaag bij Rune; Hoe heet jouw knuffel? :)






Bij Romanie was het toevallig dezelfde zoals Rune vorige week;
Hoe ziet je boekentas eruit? 
 

 
 
We maakten een groot huis om aan de muur te hangen. Samen de ramen tekenen en het dak schilderen. Maandag komen er dan nog vlammen zodat we ons huis kunnen blussen :-)



Vrijdagvoormiddag kwamen de Madeliefjes een verhaal voorlezen over de brandweerman. 




KLASOVERSCHRIJDEND;

Bij Cleo rolden we bolletjes en worstjes met de plasticine.






Bij Romanie speelden we spelletjes met de muziekinstrumenten.
We liepen door elkaar en zochten het kindje met hetzelfde schuddoosje.
Speelden luid, stil, snel en traag aan de hand van prenten.











Bij Rune konden we naar een verhaal luisteren over Kikker en zijn vrienden



Vrije speelmomenten;













BELANGRIJKE WEETJES

☝ Om ons nieuw project vorm te geven, zijn we nog op zoek naar allerlei spulletjes die te maken hebben met de brandweer. Na het project krijgen jullie alles terug mee naar huis.  (liefst met naam) 

☝ Zondag 23/03 is er bloei ontbijt, bestellen kan nog tot 15/03.  


Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe wordt een aardappel een frietje? Week 3

Laatste schoolweek!

Project: welke dokters vinden we in het ziekenhuis? Week 3